ElektroPrůmysl.cz, září 2018

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 68 | září 2018 Účinnost elektrických motorů Účinnost motoru je měřítkem efektivnosti, se kterou je elektrická energie přeměněna na mechanickou energii, a je vyjádřena jako poměr výkonu k příkonu. Účinnosti motorů jsou obvykle udávány pro jmenovité zatížení, ačkoliv lze také zís- kat přibližné hodnoty pro 3/4 zatížení a 1/2 zatížení. Účinnost motoru je především funkcí za- tížení, jmenovitého výkonu a otáček, jak je uvedeno níže. a) Změna účinnosti v závislosti na zatížení je vlastní charakteristikou motorů. Provoz motoru při zatíženích, která se podstatně liší od jmenovitého zatížení, může vést ke změně účinnosti motoru. b) Účinnost plně zatížených motorů se obecně zvyšuje s fyzickou velikostí a jmenovitým výkonem motorů. c) Pro stejné jmenovité výkony platí, že motory s vyššími otáčkami mají obecně, ale ne vždy, vyšší účinnost při jmeno- vitém zatížení, než motory s nižšími jmenovitými otáčkami. Neznamená to, že by všechna zařízení měla být poháněna vysokootáčkovými motory. Tam, kde jsou k zajištění nezbytných nižších otáček požadovány mechanismy s proměnnými otáčkami, jako například řemenice nebo převodovky, by mohly přídavné ztráty výkonu snížit účin- nost systému na hodnotu nižší, než je hodnota zajištěná motorem s přímým pohonem o nižších otáčkách. Mezi jmenovitými otáčkami (min -1 ) a účin- ností asynchronního motoru nakrátko exis- tuje přesný vztah. To znamená, že čím nižší jsou jmenovité otáčky, tím nižší je účinnost, protože skluz je měřítkem ztrát v rotorovém vinutí (skluz asynchronního motoru je rozdíl mezi synchronními otáčkami a provozní- mi otáčkami). Skluz, vyjádřený v %, je roz- díl otáček dělený synchronními otáčkami a vynásobený 100. Proto jsou asynchronní motory nakrátko v provedení N, které mají skluz při plném zatížení nižší než 5 %, účin- nější nežmotory s vyššímskluzemamají být použity tehdy, pokud to aplikace dovoluje. Pro zatížení, jako například čerpadla, ventilátory a vzduchové kompresory, může být reálné dosažení významných úspor energie za použití víceotáčkového moto- ru nebo pohonu s proměnnými otáčkami (VSD). Je však třeba poznamenat, že účin- nost víceotáčkového motoru při každých provozních otáčkách je poněkud nižší než u jednootáčkového motoru se srovnatelným

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=