ElektroPrůmysl.cz, červen 2018

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 64 | červen 2018 Měření kmitočtové odezvy na výkonových transformátorech Měření charakteristiky kmitočtové odezvy se realizuje provedením analýzy kmitočtové odezvy (FRA). FRA může být použita pro detekci změn aktivních částí zkoušeného objektu (vinutí, vodičů a jádra). FRA je obecně používána pro detekci geo- metrických změn ve vinutích. Některé pří- klady, kdy FRA může být použita pro odha- lení poruchy, jsou: • poškození v důsledku vnější závady (zkratu) nebo jiné události s vysokými proudy (včetně zkratových zkoušek); • poškození v důsledku poruchy přepínače odboček; • poškození během přepravy, a • poškození v důsledku seizmických událostí. Detekce poškození při použití FRA je nejefektivnější, když jsou známy úda- je z měření kmitočtové odezvy na stroji v neporušeném stavu (referenční měře- ní); upřednostňuje se provádět měření na všech velkých transformátorech buď v továrně nebo před uvedením do pro- vozu nebo v obou případech. Jestliže pro konkrétní transformátor nejsou k dispozici výsledky referenčního měření, pak refe- renční průběhy mohou být získány buď na podobném transformátoru nebo z jiné fáze konkrétního transformátoru. Měření kmitočtové odezvy může být také použito pro modelování energetic- kého systému včetně studií přechodných přepětí. Aplikace měření kmitočtové odezvy Přeprava transformátoru Vyhodnocení případného poškození trans- formátoru běhempřepravy je stále víc obec- ně rozšířenou aplikací měření charakteris- tiky kmitočtové odezvy. Toto měření může poskytnout informaci omechanickém stavu jádra, vinutí a upevňovací konstrukce v prů- běhu jednoho souboru zkoušek. Všechny tyto části jsou náchylné k poškození v prů- běhu přepravy. Existují však části transfor- mátoru, které jsou také citlivé na poškození při přepravě a které nejsou účinně kontro- lovány tímto měřením. Zejména izolace já- dra vůči rámu a nádobě by měly být rovněž kontrolovány.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=