ElektroPrůmysl.cz, červen 2018

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 66 | červen 2018 s polohou přepínače odboček a hladinou oleje nebo jiného použitého média, pokud to není olej. Jestliže zkouška byla provede- na krátce po vypuštění oleje, pak tato sku- tečnost by měla být rovněž zaznamenána, protože se může projevit vliv zbytkového oleje v izolaci. Opakovaná zkouška na místě bez oleje může vést k neprůkazným výsledkům, vzhledem k tomu, že zbytkový olej může při přepravě odtékat z izolace, což může vést ke změnám kapacity a mír- nému posunutí křivek odezvy. Je důležité, aby prostorové uspořádání transformátoru při přepravě bylo pečlivě dokumentováno a bylo dostupné jinému zkušebnímu personálu, který by mohl pro- vádět opakovaná měření. Musí se identi- fikovat a zaznamenat všechna přepravní uspořádání vzhledem k tomu, že se trans- formátor může podrobit několika úsekům přepravy jako je přeprava tahačem, lodí, železnicí, vykládání jeřábem ap. Kterýkoliv z těchto přepravních úseků může způsobit nepřípustné mechanické rázy na trans- formátor. Zkouška před a po přepravních úsecích, které mají různé právní vazby, je rozumná. Po dodání transformátoru na jeho konečné místo instalace se provede poslední měření k vyhodnocení přepravy. Jestliže toto měření nevykáže žádné ab- normality, měla by se provést další zkouška kmitočtové odezvy s transformátorem na místě instalace, kompletně sestaveným a zaplněným olejem jako v provozu a toto měření by mělo sloužit jako výchozí, refe- renční, pro další měření v budoucnosti. Ve všech případech se doporučuje vyfoto- grafovat spojení mezi měřicím zařízením pro sledování charakteristiky kmitočtové odezvy a průchodkami. Zkratová zkouška Měření kmitočtové odezvy mohou pro- kázat, že jsou tou správnou metodou pro detekci poškození vinutí způsobené zkra- tovou zkouškou. Tato detekční metoda v mnohém předčí vizuální kontrolu, proto- že může odhalit nepatrné změny rozměrů vinutí, které nelze vizuálně postřehnout; některá malá posunutí vodičů apod. ne- může být však snadné detekovat použitím tohoto měření kmitočtové odezvy. Jestliže je použito měření kmitočtové odezvy pro indikaci změn při zkratové zkoušce, pak by měly být realizovány ná- sledující kroky: Před zkratovou zkouškou by se mělo provést referenční měření na zkratovně. Doporučuje se použít měření kmitoč- tové odezvy před zkratovými zkouškami, aby bylo možné rozhodnout, zda zjištěné změny průběhů jsou způsobeny v důsled- ku magnetizace jádra nebo deformacemi vinutí. Měření musí být provedeno na závěr zkratových zkoušek. Je-li doporučeno, aby se měření kmitočtové odezvy provedlo také mezi aplikacemi zkratů pro detekci za- čínající poruchy před aplikací dalšího zkra- tu, pak toto měření může být provedeno s jedním vinutím zkratovaným, jestli je to příhodnější. Měření před a po zkoušce by mělo být realizováno, kde je tomožné, použitím stej- ného měřícího zařízení a stejnými měřicími kabely a jejich stejným uspořádáním, aby se eliminovaly všechny možné zdroje po- tenciálních rozdílů.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=