ElektroPrůmysl.cz, říjen 2018

Elektro Průmysl .cz ELEKTROINSTALACE 32 | říjen 2018 Funkční spínání v elektrických instalacích nn Přístroji pro funkční spínání musí být vybavena každá část obvodu, pro niž se může vyžadovat možnost ovládání nezávisle na ostatních částech instalace. Obecně musí být vhodnými přístroji pro funkční spínání vybavena všechna zařízení spotřebovávající elektrickou energii vyža- dující ovládání. Jediný přístroj pro funkční spínání může ovládat několik zařízení. Přístroje pro funkční spínání nemusí bezpodmínečně vypínat všechny pracovní vodiče obvodu. Jednopólový spínací přístroj nesmí být zařazen v nulovém vodiči. Pro funkční spínání mohou být použity vidlice a zásuvková spojení do jmenovité- ho proudu 16 A včetně. Přístroje pro funkční spínání, které zajišťují změnu napájení z různých zdrojů, musí spí- nat všechny pracovní vodiče, a pokud pro to není elektrická instalace zvlášť navržena, ne- smí umožňovat paralelní spojení zdrojů. V těchto případech se opatření pro odpojo- vání vodičů PEN nebo ochranných vodičů neprovádějí. Přístroje pro funkční spínání Přístroje pro funkční spínání musí být vhodné pro nejobtížnější podmínky, při kterých je možné, že budou pracovat. Přístroje pro funkční spínání mohou ovlá- dat proud, aniž by bylo nutné rozpojit pří- slušné kontakty. Příkladem přístrojů schopných přerušit proud obvodu, aniž by došlo k rozpojení příslušných kontaktů, jsou polovodičové spínací přístroje. Funkční spínání může být prováděno např. pomocí: spínačů, polovodičových přístrojů, jističů, stykačů, relé, vidlic a zásu- vek do 16 A. Odpojovače, pojistky a spojky se nesmě- jí pro funkční spínání používat. Řídicí obvody (pomocné obvody) Řídicí obvody musí být navrženy, uspořá- dány a chráněny tak, aby se zabránilo ne- bezpečím v důsledku poruchy mezi řídicím obvodem a ostatními vodivými částmi, což by mohlo způsobit chybnou funkci řídicích přístrojů (např. nechtěné spuštění). Ovládání motorů Řídicí obvody promotorymusí být navrženy tak, aby se zabránilo samočinnému spuštění kteréhokolivmotoru po jeho zastavení v dů- sledku poklesu nebo ztráty napětí, jestliže toto spuštění může způsobovat nebezpečí. Jestliže je motor vybaven brzděním proti- proudem, musí se provést opatření, aby se zabránilo otáčení motoru v protisměru, pokud toto otáčení může být nebezpečné. Tam, kde nebezpečí závisí na směru otá- čení motoru, se musí provést opatření, aby se zabránilo záměně směru otáčení, např. v důsledku změny směru fází.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=