ElektroPrůmysl.cz, srpen 2020

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE srpen 2020 | 73 vozů (2,17 % z celkového počtu) se spotře- bou přes 210 GW·h. Autobusy s elektrickým pohonem v počtu přes 580 se mají podílet 2,7 % na celkovém počtu autobusů a spo- třebují přes 50 GW·h elektrické energie. Kde vzít elektřinu pro nabíjecí stanice? Není pochyb o tom, že elektromobilní prů- mysl si poradí s výzvami, které předkládá evropská legislativa, ať už jde o to základ- ní – produkci vozů s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorové baterie, nebo o nejrůznější technická zařízení vytvářející infrastrukturu pro celý obor elektromobility. Rovněž zřejmě nehrozí, že by naše energe- tická soustava nedokázala jako celek pokrýt potřeby elektromobility. Elektromobilita se bude rozvíjet postupně a distribuční síť v ČR je velmi dobře dimenzovaná a udržovaná. Rozhodujícím faktorem pro masové pro- sazení elektromobility v osobní, užitkové a hromadné silniční dopravě je spokojenost zákazníků při každodenním používání. Pro spokojenost zákazníků je velmi důležitá dostupnost nabíjení a doba strávená čeká- ním na nabití. Dostupnost je dána hustotou nabíjecích stanic. Rozvoj celoplošné infrastruktury na- bíjecích stanic je podporován na odborné i politické úrovni. Pro dobu nabíjení je zásadní nabíjecí výkon. Perspektivně musí být možné nabít vozidlo pro cestu dlouhou 500 km za přimě- řenou dobu, např. 10 až 20 min. Aby bylo možné realizovat tento požadavek, je po- třeba stejnosměrné rychlonabíjení s velkým výkonem (až 350 kW) a napětím až 900 V. Podle statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu ČR bylo v roce 2018 v provozu 229 nabíjecích stanic s celkovou spotřebou Obr. 1 Příklady provedení kompaktních stanic k použití v elektroenergetice Obr. 2 Transformační stanice na veřejném prostranství pro napájení nabíjecího sloupku Obr. 3 Dobíjecí stanice před objektem Porsche Zentrum v Berlíně

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=