ElektroPrůmysl.cz, srpen 2020

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE srpen 2020 | 75 Pro účely rychlého nabíjení elektrických vozidel je třeba mít k dispozici nebo přivést na určené místo elektřinu z distribuční sítě a vysoké napětí transformovat a upravit na hodnoty potřebné pro nabíjení. K tomu je nezbytná transformační stanice. Ve výrobnímprogramu firmy BETONBAU je transformační stanice pro transformátor 1 250 až 2 500 kW, která může napájet až šest nabíjecích sloupků výkonem kolem 200 až 400 kW. Taková nabíjecí stanice dokáže obsloužit šest nabíjecích stání pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem, trvající maximálně 15 min při dobití na 80 % kapacity akumulátorů. BETONBAU na tomto projektu dlouhodobě spolupracuje s firmou Porsche (obr. 3). Uvedené řešení vyžaduje speciální kon- strukci transformátoru se šesti samostatný- mi sekundárními vinutími nn, tedy s většími nároky na místo a na investiční náklady. Výhodou je ale galvanické oddělení jednot- livých nabíjecích sloupků již na transformá- toru. Při instalaci do nabíjecích areálů jsou menší nároky na plochu. Výkonová elektro- nika je efektivnější a prostorově úspornější. Nabíjecí sloupky jsou menší, snadněji vyrobitelné a jednodušeji se instalují. Transformační stanice, konstruovaná jako standardní betonová buňka rozdělená na část distributora a část zákazníka, musí spl- ňovat základní kritéria distributora elektřiny. Ve vstupní části buňky je suchý transfor- mátor, podle projektu o výkonu 1 250 kW až 2 500 kW s vysokonapěťovým vstupem 10 až 35 kV, jehož sekundární část je tvo- řena šesti navzájem oddělenými vinutími s napětím 480 V a výkonem např. 200 kW (obr. 4). Sedmé vinutí 400 V je určeno k po- krytí vlastní spotřeby stanice. Takový transformátor není jednoduchá záležitost a málokterý výrobce jej může do- dat v krátké době, aniž by musel celý stroj nejprve vyvinout. Nicméně jsou firmy, které s podobnými projekty počítají a mají takový transformátor předem připravený (obr. 5). Distributor zpravidla požaduje, aby byl rozváděč v odděleném prostoru. Ve vn roz- váděči je umístěna také část měření. Nízké napětí ze sekundárních vinutí je přivedeno do části zákazníka. Zajímavý je nízkonapěťový rozváděč. Jeho struktura je velmi jednoduchá; každý vývod ze sekun- dárního vinutí transformátoru je zakončen kompaktním výkonovým hlavním jističem 630 A (tzv. deion). Kompaktní jističe jsou přehledně umístěny vedle sebe na liště (obr. 6) a odtud pak vede kabeláž k usměr- ňovačům. Záleží na projektu, jaký druh nabíjení je zvolen, popř. jestli tady jsou usměrňovače umístěny v nn rozvodně, nebo jestli je stří- davé napětí (např. 400 V) vedeno k nabíje- cím stojanům a teprve tady usměrněno. nn rozváděč část distributora část zákazníka transformátor o výkonu až 1 600 kV·A a) b) Obr. 6 Příklad umístění transformovny a nízkonapěťového rozváděče v rychlonabíjecí stanici (venkovní půdorys stanice 4,78 × 3,02 m) a) uspořádání dvoukomorové transformovny s odděleným prostorem pro nn rozváděč b) pohled do rozváděče na řadu šesti kompaktních jističů 630 A chránících šest sekundárních vinutí transformátoru

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=