ElektroPrůmysl.cz, zaří 2020

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 54 | září 2020 ztrát, které vznikají při provozu s měničem. Použitý bezpečnostní koeficient je 15 % pro oteplení v K, pokud nelze výpočtem proká- zat jiný alternativní bezpečnostní koeficient. Motory s typem ochrany„d", „p" nebo„t", zkoušené při sinusovém napájení. Zajištění vhodné přímé tepelné ochrany po- mocí čidel, obvykle ve vinutí statoru, která má dostatečný odstup, aby byla schopna detekovat a zabránit nedovoleným tep- lotám v ložiskách rotoru, ložiskových dom- cích a vystupujících hřídelích. Bezpečnostní odstup může být stanoven zkouškami nebo výpočtem. Povinné zapojení a použití sní- mačů společně s bezpečnostním zařízením je uvedeno jako zvláštní podmínky použití. Je-li to přijatelné pro výrobce, uživatele a certifikační orgán (účastní-li se), mohou být pro stanovení maximální povrchové teploty použity výpočty nebo alternativní zkoušky s odpovídajícím bezpečnostním koeficientem. Výpočty mají být založeny na datech z dříve provedených reprezen- tativních zkoušek a v souladu s normou ČSN CLC/TS 60034-25. Pro stanovení maximální povrchové teploty je třeba stanovit„případ nejhorších podmínek" při napájení motoru z měniče, který může zahrnovat: • Charakteristiky kroutícího momentu/ rychlosti: - Motory pro proměnné zatížení kroutícím momentem vyžadují stanovení maximální povrchové teploty při maximálním zatížení při maximální jmenovité rychlosti. - Motory s lineárním zatížením a konstantním kroutícím momentem vyžadují stanovení maximální povrchové teploty alespoň při minimální a maximální rychlosti. - Motory pro jakékoliv zatížení vyžadují stanovení maximální povrchové teploty alespoň v místech zvratu křivky rychlost/kroutící moment. • Konstantní výkon: - Vyžaduje se stanovení maximální povrchové teploty při minimální a maximální rychlosti. • Pokles napětí (délka kabelu, filtry, měnič): - Musí se vzít v úvahu pokles napětí na všech komponentech při plánování projektu a uvádění do provozu. Proto bude nutno znát informace o poklesu napětí na měniči, filtru, pokles napětí na kabelu, konfiguraci systému a vstupní napětí na měniči. Návody výrobce mají uvádět odpovídající informace, nutné pro výpočet/ stanovení rozsahu provozu. • Výstupní charakteristiky měniče (dV/dt, spínací kmitočet): - Nižší spínací kmitočty vedou ke zvýšení teploty motoru. Zvláštní podmínky pro použití mohou vyžadovat stanovení minimálního spínacího kmitočtu. - Více úrovňové měniče (tři a více) obvykle vedou ke snížení oteplení motoru. • Chladivo: - Maximální povrchová teplota se stanoví pro minimální rychlost průtoku/maximální jmenovitou teplotu chladiva. - Zvláštní podmínky pro použití mohou vyžadovat stanovení požadavků na chladivo. Rotor může být významněji teplejší než stator. Významnost tohoto problému se liší s typem ochrany. Stanovení teploty rotoru je zvlášť významné pro motory používají- cí úrovně ochrany „ec", „eb" nebo některé „pxb3", avšak může to být důležité rovněž pro úrovně ochrany „db", „pyb" „pzc", „tb" a „tc", kdy horký rotor vede k výsledkům, kdy je tato vysoká teplota přenášena na ložiska nebo procházející hřídel a těsnění.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=