ElektroPrůmysl.cz, září 2022

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE září 2022 | 17 podobnost chování dává vzniknout termínu "elektronicky komutovaný motor" (ECM) nebo "bezkartáčový stejnosměrný motor" (BLDC) pro označení samosynchronních strojů. Provozní vlastnosti a řízení Pokud je vstupní stejnosměrné napětí do měniče konstantní a motor se rozbíhá z klidu, proud motorem bude zpočátku velký, ale s rychlostí bude klesat, dokud se pohybová elektro-magnetická síla generovaná uvnitř motoru téměř nevyrovná přiloženému napětí. Když se zvýší zatížení hřídele, otáčky začnou klesat, pohybová elektro-magnetická síla se zmenší a proud se zvětší, dokud se nedosáhne nové rovnováhy, kdy se přídavný točivý moment motoru rovná točivému momentu zátěže. Toto chování je obdobné jako u běžného stejnosměrného motoru, kde otáčky naprázdno závisí na přiloženém kotevním napětí. Rychlost samosynchronního motoru lze tedy řídit řízením napětí na stejnosměrném spoji k měniči. Celková podobnost se stejnosměrným pohonem je záměrně zdůrazněna na obr. 2. Přerušovaná čára ohraničující střídavý motor spolu s detektorem polohy rotoru a měničem v podstatě nahrazuje konNová verze EPLAN Platforma 2023 Společnost EPLAN, poskytovatel softwarových řešení a služeb napříč všemi inženýrskými obory, je ideálním partnerem v otázkách zefektivnění náročných inženýrských procesů. Nejnovější generace nové verze EPLAN Platforma 2023 nabízí výkonný 3D engine, atraktivní softwarové funkce, přívětivé uživatelské rozhraní, vysoký výkon a v neposlední řadě chytré propojení s cloudovou správou zařízení, jako je EPLAN eSTOCK. Objevte řadu výhod nové generace EPLAN Platforma 2023. Více informací: www.eplan.cz venční stejnosměrný motor. Poznamenáváme však, že otáčkoměr není pro řízení otáček v uzavřené smyčce nutný, protože signál zpětné vazby otáček lze odvodit z frekvence signálu polohy rotoru. A stejně jako u stejnosměrného pohonu lze použít proudovou regulaci na rozdíl od napěťové regulace, pokud se má řídit výstupní točivý moment, nikoliv otáčky. Pokud je měnič napájen z plně řízeného měniče, je možný plný čtyřkvadrantový provoz. Z hlediska nákladů se samosynchronní systém jeví jako atraktivní, pokud jsou kombinované náklady na měnič a synchronní motor nižší než náklady na ekvivalentní stejnosměrný motor. Když byla takováto schémata poprvé představena v 70. letech 20. století, byla nákladově efektivní pouze ve velmi velkých velikostech (řekněme nad 1 MW), ale bod zlomu pro motory s vinutým polem klesá a pohony se jmenovitými výkony v řádu stovek kW jsou nyní běžné. S poklesem nákladů na měniče se staly atraktivními pohony s nižším výkonem využívající motory s permanentními magnety, zejména tam, kde jsou požadovány velmi vysoké otáčky a kde je konvenční kartáčový stejnosměrný motor nevhodný kvůli omezení komutátoru.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=