ElektroPrůmysl.cz, září 2022

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE září 2022 | 65 poruch motoru, a často poskytují rady, jak problém po jeho zjištění odstranit. Následuje příklad odstraňováním poruch, který popisuje příznaky poruch společné pro většinu typů motorů. 1. Motor se nedaří spustit Možné příčiny: Přepálená pojistka nebo vypnutý jistič Zkontrolujte napětí na vstupu a výstupu nadproudové ochrany. Pokud je naměřeno napětí na vstupu, ale ne na výstupu, je přepálená pojistka nebo je vypnutý jistič. Zkontrolujte jmenovitou hodnotu pojistky nebo jističe. Měla by být alespoň 125 % proudu plného zatížení motoru. Relé přetížení motoru sepnulo Nechte relé přetížení vychladnout a resetujte jej. Pokud motor po krátké době způsobí rozepnutí relé přetížení, zkontrolujte, zda nedošlo ke zkratu motoru a uzemnění. Zkontrolujte proud plného zatížení motoru a porovnejte jej s nastavením relé přetížení. Nízké nebo žádné napětí přivedené na motor Zkontrolujte napětí na svorkách motoru. Napětí musí být v rozmezí 10 % napětí na výrobním štítku motoru. Zjistěte příčinu nízkého napětí. Uvolněné pojistkové svorky a spoje na svorkách odpojovače nebo jističe mohou mít za následek nízké napětí na motoru. Mechanické přetížení Otáčejte hřídelí motoru, abyste zjistili, zda je problémem váznoucí zátěž. Zkontrolujte, zda nejsou zamrzlá ložiska. Zkontrolujte vzduchovou mezeru mezi statorem a rotorem. Snižte zátěž nebo zkuste motor provozovat bez zátěže. Vadné vinutí motoru Proveďte kontrolu odporu vinutí motoru, zda nedošlo k otevření a zkratu vinutí cívek. Údaj ohmmetru o nekonečné hodnotě napříč sadou vinutí cívky znamená, že je někde přerušeno vinutí - někdy je na jednom konci cívky a je přístupný pro opravu. Zkrat pouze v několika závitech cívky, který je sice obtížné zjistit, ale přesto způsobí přehřátí motoru. Jedním ze způsobů, jak otestovat zkrat vinutí cívky, je porovnat údaj o jejím odporu s údaji o odporu známé dobré identické cívky. Přepálený motor Pokud jedno nebo více vinutí motoru vypadá zčernalé a je cítit spáleninou, je s největší pravděpodobností spálené a je třeba ho vyměnit. 2. Motor se přehřívá Možné příčiny: Ložiska a seřízení Špatná ložiska nebo špatné seřízení spojky mohou zvýšit tření a zvýšit teplo. Napájecí napětí Pokud je provozní napětí příliš vysoké nebo příliš nízké, motor bude pracovat při vyšší teplotě. Napětí korigujte s přesností na 10 % jmenovité hodnoty motoru. Buďte historicky 1. vítězem

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=