ElektroPrůmysl.cz, červenec 2023

ElektroPrůmysl.cz SOFTWARE červenec 2023 | 87 „Skutečně, na výstupu z fotovoltaické elektrárny vyrábíme z přebytků elektrické energie vodík, z něhož vzniká následně pomocí metanizace zemní plyn. Ale to je spíše jen zajímavost. Máme také zásobníky vodíku i pro místní využití, třeba vodíkový prodlužovač dojezdu elektromobilů. Zároveň jsme vyvíjeli malou plnicí stanici pro užitkové vozy a prototypy vozu, který vyrábíme společně s obchodními partnery,“ vysvětluje Stanislav Kříž. Výhodou řešení v ÚJV je, že jsou schopni vodíkem vozidlo naplnit velmi rychle, srovnatelně s tankováním vozidel s klasickými spalovacími motory. Doba plnění se pohybuje v řádu minut. Vodíkové vozy mají dojezd v závislosti na velikosti nádrže vodíku, u osobních vozů se dá na nádrž vodíku ujet 600 až 800 km, u pracovních strojů je doba činnosti až 8 hodin v závislosti na použití nástavby a její spotřeby. Tankování osobních vozů trvá kolem dvou minut a u užitných strojů asi 5 minut. I při návrhu plnicí stanice se v projekci dařilo úspěšně využívat digitálního návrhu v systému EPLAN. „Poprvé jsem se s programem EPLAN setkal už na vysoké škole v rámci nějakého testování a projektu v energetice. Po nástupu do ÚJV s kolegou Bulákem, který s ním pracoval, se mi tyto nástroje hodně zalíbily, absolvoval jsem vstupní školení a dnes software EPLAN využíváme u každého projektu,“ upřesňuje své zkušenosti se softwarem Stanislav Kříž. I pro samotný EPLAN jsou projekty v ÚJV poměrně specifické z hlediska výzkumné povahy. Pravda je, že bez elekroniky se dnes nedá nic dělat, takže i zde má význam využití jednoduchých přehledových schémat i různých zapojení řídicích systémů. Z podstaty tak tým využívá EPLAN pro kompletní dokumentaci projektů. Zvýšení rychlosti návrhu i bezpečnosti zařízení Již samotné zmínky o vodíku, ale i dříve zmíněném jádru, jistě v každém evokují úvahy o bezpečnosti. Pokud jde o technologie s vodíkem, tak jsou zpravidla na tak vysoké úrovni, že exploze je to poslední, čeho bychom se měli při vjezdu na silnici obávat. „Je pravda, že naše zařízení jsou už od počátku vnímána jako rizikovější. Z tohoto důvodu je u nás bezpečnost opravdu mnohonásobně vyšší,“ říká Stanislav Kříž, který si je této potřeby plně vědom, a dodává: „Bezpečnost je u nás na prvním místě, proto-

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=