ElektroPrůmysl.cz, červenec 2024

ElektroPrůmysl.cz ELEKTRICKÉ A ZÁLOŽNÍ ZDROJE ENERGIE 100 | červenec 2024 značek jako jsou Vespa, Harley Davidson, BMW, Honda či Kawasaki. Současně ale vznikají (a zanikají) i značky nové jako ZeroMotorcycles, Lightning nebo Energica. Kvůli poměrné opatrnosti vůči elektropohonům u nejprogresivnějších prodejců na světě, tzv. velké japonské čtyřky motocyklových výrobců (Honda, Yamaha, Suzuki a Kawasaki), je tento segment nadále poměrně malý, změnu v„zemi vycházejícího slunce“ plánují uskutečnit až od roku 2030 dále. Od tehdy by odtud měly začít vyjíždět primárně elektrické motocykly napříč všemi výkonovými kategoriemi. V této kategorii se již nacházejí i malá bateriová úložiště (též „Energy Storage Systems“, ESS), určená pro využití zejména v domácnostech. Jejich popularita v ČR rostla v posledních dvou letech zvlášť díky opětovnému provázání dotací od českého státu na instalace domácích fotovoltaických elektráren s bonusem za současné pořízení malých bateriových úložišť. Tyto systémy jsou vyráběny jak renomovanými zahraniční výrobci, jako je severoamerická Tesla, korejské LG nebo čínská Huawei, tak i českými firmami, které v některých případech navrhují i své vlastní řešení BMS systémů. Poměrně novou aplikací jsou pak bateriové náhrady elektrocentrál, které nacházejí uplatnění nejen na stavbách, ale také například při cestách v karavanech nebo na zahradních domcích vybavených malou fotovoltaikou. Významnou aplikací je i průmyslová čistící technika, tedy vozíky na čistění podlah, se kterými se denně setkáváme v supermarketech nebo ve firmách. Tato zařízení využívají nejčastěji olověné akumulátory, ale objevují se již i varianty s Li-ion akumulátory. V současnosti stále poměrně opomíjenou kategorií menších bateriových aplikací jsou roboti. Tato specifická zařízení zažívají v posledních letech velký rozmach, a rozmach jejich nasazení se předpokládá nejen v průmyslu. Prvními vlaštovkami jsou zařízení od firmy Boston Dynamics Spot nebo Altals, ale také zařízení od velkých hráčů jako je Tesla. Na závěr je dlužno dodat, že do této kategorie kapacit již také patří dvoustopá osobní elektromobilita, především hybridní nebo plug-in hybridní, byť ta z pohledu kapacit již překračuje v poslední době 20 kWh. Elektromobilita a bateriová úložiště (20 000 – 150 000 Wh) Elektromobilita dvoustopých, zejména osobních vozidel, je v současnosti hlavním světovým tahounem poptávky po Li-ion bateriích – v roce 2022 představovala přes 70 % celosvětového trhu baterií. Přitom, podobně jako v případě menších bateriových spotřebičů, i ona existovala v minulosti v souběhu s dobovými bateriovými chemismy. Co se velikostí baterií v této kategorii týče, na sklonku 19. a po celé 20. století baterie pro denní nájezdy EV po městech sotva dostačovaly. S nástupem technologie Li-ion se naopak objevují názory, že elektromobily by mohly zůstat být pouze malá, pro města určená Světová poptávka po moderních osobních elektromobilech od roku 2010 však dala co do prodejních čísel za pravdu těm výrobcům, kteří nabídli EV využívající dobová technologická maxima technologie Li-ion. Díky ní může být ve vozidlech (vyšší) střední třídy (Tesla Model S/3, ekvivalent benzínového BMW 5/3) instalována jmeObr. 3 Motorola MicroTac vyšla v roce 1989, od roku 1994 byla prvním světově dostupným telefonem s možností lithiumiontové baterie. Zdroj: London Museum of Science.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=