ElektroPrůmysl.cz, červenec 2024

ElektroPrůmysl.cz ELEKTRICKÉ A ZÁLOŽNÍ ZDROJE ENERGIE červenec 2024 | 103 technologie Li-ion velký průlom, a to včetně Česka – zdejší výrobci ŠKODA Electric nebo SOR přišli s elektrobusy v nabídce už po roce 2010 a pomohli zaznamenat nárůst možností s rozvojem Li-ion baterií přímo v českých ulicí – jestli v roce 2012 byly elektrobusy standardní délky 12 m napájeny max. 200 kWh baterií, aktuálně se lze setkat s bateriemi s dvojnásobnou kapacitou a v případě kloubových 18m vozidel i trojnásobnou kapacitou. Tlak legislativy na 75% bezemisní městskou dopravu v EU do roku 2030 bude znamenat, že dopravní podniky budou řešit nejenom elektrifikaci flotil, ale též možnosti bateriových úložišť k akumulaci energie z OZE pro noční nabíjení vozidel. Kruh využití baterií ve stacionárních i mobilních zařízeních se tímto bude moci uzavřít. Z textu je patrné, že aplikací, ve kterých se baterie používají, je celá řada od malých až po extrémně velké systémy. Některé z těchto aplikací vznikla v posledních letech a vycházely z technologií, které původně nebyly elektrifikovány, anebo využívaly přívodních kabelů. Současně vznikla celá řada technologií nových, které byť využívaly pro svůj provoz starší bateriové technologie a postupně začaly využívat akumulátory Li-ion nebo je využívaly již od prvopočátku, jelikož starší bateriové technologie nebyly schopny pokrýt jejich požadavky. Do budoucna lze předpokládat, že budou vytvářeny aplikace zcela nové jako je robotika či elektrické letectví a současně budou vylepšovány aplikace stávající, ať z pohledu vyšších kapacit akumulátorů, tak z pohledu nižší ceny a vyšší udržitelnosti v případě využití akumulátorů nových, jako jsou velmi slibné Na-ion. V rámci celé sekce aplikace existuje i v ČR celá řada firem, které působí ať už v oblasti vlastní výroby pro různé typ automobilového průmyslu, úložiště energie, tak v oblasti výroby dronů. Současně je zde několik firem, které se snaží proniknout do nových oblastí jako je elektrické letectví. V další kapitole se budeme věnovat bezpečnosti a skladování akumulátorů, což je kapitola, která se průřezově dotýká všech dnes jmenovaných aplikací. Více informací naleznete na ceskybateriovyklastr.cz Uzemňovací přívody Aby bylo možné spojit navzájem jednotlivé zemniče, a ty spojit také s hlavní uzemňovací svorkou nebo přípojnicí a potom též s dalšími částmi, které je třeba uzemnit, vyvádějí se ze zemničů uzemňovací přívody. Jejich průřezy nesmí být menší než 6 mm2 pro měď nebo 50 mm2 pro ocel. Kde je holý uzemňovací přívod uložen v půdě, musí být jeho rozměry a charakteristiky v souladu s technickou normou ČSN 33 2000-5-54 ed. 3 Elektrické instalace nízkého napětí - Část 5-54: Výběr a stavba elektrických zařízení - Uzemnění a ochranné vodiče. Kde se nepředpokládá, že by do zemniče protékal příliš velký proud, může být uzemňovací přívod dimenzován. Hliníkové vodiče se jako uzemňovací přívody nesmějí používat. Pokud je systém ochrany před bleskem spojen se zemničem, měl by mít uzemňovací přívod průřez alespoň 16 mm2 pro měď (Cu) nebo 50 mm2 pro železo (Fe). Spojení uzemňovacího přívodu se zemničem musí být provedeno důkladně a po elektrické stránce uspokojivým způsobem. Spojení musí být provedeno exotermickým svařením, tlakovými spoji, svorkami nebo jinými mechanickými spoji. Mechanické spoje musí být instalovány v souladu s pokyny výrobce. Pokud je použito svorek, tak ty nesmí poškodit ani zemnič ani uzemňovací přívod. Připojovací zařízení nebo přípravky, které závisí výhradně na pájení, se nesmějí používat samostatně, pokud spolehlivě nezajišťují odpovídající mechanickou odolnost.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=