ElektroPrůmysl.cz, červenec 2024

ElektroPrůmysl.cz ELEKTROINSTALACE, ROZVÁDĚČE, DATOVÁ CENTRA 24 | červenec 2024 Které stykače pro drážní aplikace splňují ty nejpřísnější normy? Moderní vlaky jsou doslova prošpikovány technologiemi a elektronikou. Důležitou roli zde hrají také stykače – nenápadné šedo-bílé krabičky, které bezpečně spínají silové obvody a ve vlaku jsou dálkově ovládané napětím z baterií. Ing. Jiří Hráček, ABB s.r.o. Jaké normy a certifikace musí stykače splňovat? Stykače pro dráhy, na rozdíl od běžných průmyslových, podléhají těm nejpřísnějším bezpečnostním normám. Zásadní je odolnost proti rázům a vibracím (norma IEC 61373). Všechny kabelové spoje musí být zcela těsné a žádný šroubový spoj nesmí vlivem vibrací povolit. Zde velmi dobře fungují bezšroubové stykače se speciálními pružinovými svorkami „push-in“, které vibracím odolávají a spoje není nutné nijak utahovat. Stačí, když jen vezmete vodič a zastrčíte jej do zdířky – žádný nástroj k upevnění nepotřebujete. K tomu můžete mít i klasický„šroub“ nebo šroubové svorky pro kabelová oka„ring tongue“. Drážní stykače jsou vyrobeny ze speciálního samozhášecího plastu, který zabezpečí, že se oheň v případě požáru nešíří dál rozváděčem. To nařizuje norma EN 45545-2. Má tři úrovně, podle toho, kolik kilometrů stráví vlak na své trase v tunelu, zda je patrový nebo jestli má lůžkové vozy, přičemž stykače ABB splňují tu nejpřísnější úroveň HL3. Univerzální elektronická cívka = jeden stykač pokryje vyšší rozsah napětí A ještě jedna drážní norma. IEC 60077 definuje meze ovládacího napětí, ve kterých musí stykač zůstat sepnutý. Ty se nacházejí 25 % nad horní hranicí a 30 % pod dolní I na bezpečném provozu Gotthardského tunelu (délka 15 km) se podílejí produkty skupiny ABB

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=