ElektroPrůmysl.cz, říjen 2018

Elektro Průmysl .cz VELETRHY, SEMINÁŘE, MÉDIA říjen 2018 | 137 Nejen testy – ústní zkouška Např. při ústní zkoušce už jsou potřebné ur- čité teoretické znalosti a je třeba na otázky odpovídat nikoliv jen ve smyslu strohé od- povědi (co, kdy, kde, jak, která norma, který legislativní předpis), ale je nutné odpovědět proč (např. proč to má být takto provedeno, proč určitá norma stanoví takové řešení, proč musí mít zařízení právě takové para- metry atd.). Mnohdy je třeba i něco vypočí- tat nebo alespoň naznačit a také zdůvodnit určitý postup, je třeba vysvětlit principy určitých bezpečnostních aspektů např. na schématu (které je třeba nakreslit). Jedná se například o principy ochran před úrazem elektrickým proudem: co je ochrana základ- ní, co je ochrana při poruše, co je doplňko- vá ochrana, jaké jsou druhy těchto ochran, jejich principy a provedení. Tyto základy lze čerpat z námi vydané knihy Příručka pro zkoušky elektrotechniků – požadavky na zá- kladní odbornou způsobilost . To už jsou záležitosti, které bez znalostí alespoň minimálních teoretických základů elektrotechniky, hlubšího pochopení nej- různějších souvislostí, znalosti účinků prou- du na člověka atd. nelze úspěšně zvládnout. Revizní technik při své činnosti musí navíc znát celou řadu technických norem i legislativních předpisů. Legislativní předpisy Pokud jde o legislativní předpisy, je třeba si uvědomit, že řada ustanovení z technic- kých norem se převádí právě do legislativ- ních předpisů. I ty je tedy třeba sledovat, a to jak nové, tak i změny stávajících, kte- ré se týkají elektrických zařízení, případně obecně bezpečnosti technických zaříze- ní, hodnocení rizik apod. Zde je situace co do přístupu k legislativním předpisům jednodušší (jsou přístupné zdarma např. na serveru Ministerstva vnitra ČR) oproti přístupu k technickým normám. I o nových legislativních předpisech a jejich změnách, které se týkají elektrotechniky, informuje- me na našem webu. Obhajoba návrhu revizní zprávy Obvykle na závěr zkoušky nebo přezkoušení budoucí nebo stávající revizní technik obha- juje návrh revizní zprávy.Tady se zkoumá, zda revizní zpráva má všechny potřebné náleži- tosti a ze strany zkoušejících jsou pokládány mnohdy nepříjemné otázky ve stylu: proč je zde zvolena taková formulace, jak je možné, že byly naměřeny hodnoty v revizní zprávě uvedené, co tyto hodnoty vypovídají o stavu a bezpečnosti revidovaného zařízení atd. Absolvuje-li adept úspěšně všechny části zkoušky nebo přezkoušení a obdrží přísluš- né Osvědčení, může začít, resp. pokračovat v revizní činnosti. Získal jsem Osvědčení – hurá do práce, ale pozor na rizika Pominu-li pro tuto chvíli velmi důležitý předpoklad pro kvalitní provádění revizí (mimo již zmíněného přístupu k textům no- rem), a to technické, zvláště pak přístrojové vybavení revizního technika, vidím dva, ře- čeno s určitou nadsázkou, rizikové faktory. U začínajícího revizního technika je to pře- devším jeho nezkušenost. Získání Osvědčení je totiž nezbytným, nikoliv však dostačujícím předpokladem k provádění revizí. Začínající revizní technik si totiž najednou musí umět poradit nejen s běžnými situacemi, ale i se situacemi, které se vyskytují velmi ojediněle. Musí řešit zásadní otázky: jaké podkla- dy požadovat od zákazníka, jak postupo- vat, jaká měření a zkoušky provést a jak je vyhodnotit, jak se zachovat, když některé části zařízení, které má revidovat nejsou přístupné, jak posoudit závady a neshody s technickými normami z hlediska dopadu na bezpečnost, jak se zachovat v případě, že zákazník požaduje zprávu bez závad, ale závady byly evidentně zjištěny a mnoho dalších. Nejhorší může být, když se revizní technik setká s problémem, s nímž si neví rady a„přejde ho“ lidově řečeno udělá„mrt- vého brouka“. Teprve zkušenosti, které začí- nající revizní technik postupně při své práci získává, z něj udělají skutečného odborníka.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=