ElektroPrůmysl.cz, srpen 2018

Elektro Průmysl .cz AUTOMATIZACE, ŘÍZENÍ A REGULACE 28 | srpen 2018 zvládnout a používat jakékoliv předměty držené pomocí úchopů a jiných nástrojů na konci ramen. I když není nutné prová- dět manipulativní funkce, AI je pro mobilní coboty nezbytná, zvláště když potřebují provést navigaci, lokalizaci, mapování a plánování. Stejně jako u vnímání se tyto schopnosti silně spoléhají na senzory. Zpracování přirozeného jazyka (verba- lizace) je předmětem intenzivního vývoje, jelikož představuje jeden z konečných cílů robotiky AI: umožnit cobotům konverzovat a učit se tak od svých lidských partnerů. Ačkoli byly prokázány dovednosti v oblasti verbalizace, je třeba v této oblasti udělat mnohem víc práce, neboť její dosažení vy- chází z mnoha dalších oblastí AI. Stejně tak jsou důležité další dvě oblasti pro budoucnost cobotů: Umělé neuronové sítě a hluboké učení. Umělá neuronová síť je navržena tak, aby dosáhla pokročilých učebních dovedností bez nutnosti jakého- koliv druhu programování, což se pokouší napodobit schopnosti lidského mozku. Cílem této nesmírně složité disciplíny je umožnit robotům napodobit schopnost lidí hladce integrovat vstupy s reakcemi motoru, a to i v případě, že dochází ke změ- nám v jejich prostředí. Hluboké učení je nejrozvinutější formou strojového učení; jako neuronové sítě, jde o algoritmy inspirované strukturou a funk- cí mozku. Hluboké učení získává své jmé- no z velkého počtu nebo „hloubky“ vrstev a je v podstatě hlubokou neuronovou sítí. Hluboké učení má potenciál velmi usnad- nit vytváření a používání algoritmů. Pro cobotika je hluboké učení spíše budoucím cílem, než aby bylo možné jej používat okamžitě, zvláště vzhledem k tomu, že vy- žaduje skutečně masivní množství zpraco- vatelského výkonu a dat. Cobotika na okraji Autonomní mobilní roboty vyvinuté vý- zkumnými pracovníky vedenými Manuelem Velosem v robotickém institutu společnosti Carnegie Mellon jsou vynikajícími příklady nejmodernějších cobotů. Již více než čtyři roky navigují ve víceúrovňových kancelář- ských budovách, včetně chodbiček, výtahů a otevřených prostorů, které pokrývají více než 800mil. Mohou přenášet úkoly z cobota na cobota, požádat o pomoc při nějakém je- jich omezení a zajistit optimalizaci efektivity. Jako servisní roboty nemají žádné ruce, ale používají koš pro sběr a doručení objektů nebo dokáží doprovázet lidi. Jejich plánovací a komunikační schop- nosti jsou pozoruhodné. Například pokud je robot v chodbě zablokován, bude bez- Cobot ER5 společnosti Universal Robotics pomáhá při montáži motorů vyrobených společností Volkswagen Využití cobota Sawyer společnosti Rethink Robotics při výrobě elektrotechniky

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=